"Voor ons onderzoeksbureau is de centrale ligging van het Prins gebouw ideaal. Klanten en respondenten bereiken ons makkelijk en de vergader- en presentatieruimte zijn een mooie extra bij het uitvoeren en presenteren van onderzoeken ."
Diversions huurt in BusinessCenter Prins
Locatie :
Duurzaamheid :
Service :
Beter samenwerken met Generatie Z? Het boek Anders dan jij denkt is een goede start. Daarin breken onderzoekers en generatie-experts William Burghout en Ieteke de Vries met de clichés en inspireren ze opleiders en werkgevers om generatieverschillen te overbruggen. De twee houden met hun onderzoeks- en innovatiebureau Diversions kantoor in BusinessCenter Prins in Apeldoorn en stellen zich in dit interview voor. Leuke bijkomstigheid: BusinessCenter.nl mag vijf boeken weggeven aan medehuurders, dus sla je slag!
Het is niet verwonderlijk dat juist William en Ieteke met een boek over Generatie Z komen. Al sinds de start van hun bureau in 2013 doen ze voor klanten onderzoek om te begrijpen hoe hun doelgroep denkt en handelt. Ieteke: ‘De eerste jaren hebben we ons vooral gericht op de oudere generaties voor onder andere Achmea, Rode Kruis en Trimbos Instituut; van pensioenplatform met inspiratieverhalen tot een woonwensen-onderzoek. De laatste jaren merkten we dat er veel meer vragen en behoeften kwam naar kennis en informatie over jongere generaties, met name Generatie Z. Dat was voor ons aanleiding om dieper in de materie te duiken en er een boek over te schrijven.’
Breken met clichés
Bedrijven en organisaties hebben groeiende aandacht voor Generatie Z als doelgroep en arbeidspotentieel. Ook in de media is deze groep die geboren is tussen 2000 en 2015 regelmatig het onderwerp. Daarbij gaat het vaak over de clichés: ze zitten vastgelijmd aan smartphones, houden niet van de mouwen opstropen en lopen weg bij de eerste tegenslag, om een aantal hardnekkige te noemen.
In hun boek Anders dan jij denkt breken William en Ieteke daarmee. ‘Veel onderzoeken die wij voorbij zien komen, veelal Amerikaans en commercieel getint, kloppen niet met het beeld dat wij tegenkomen. Dus kregen we het idee daar zelfs eens dieper in te duiken. Wat klopt er wel of niet van het beeld over Generatie Z? In drie rondes hebben we meer dan honderd interviews gehouden met scholieren, studenten en young professionals van de Generatie Z, hun ouders, werkgevers, opleiders en docenten, om zo tot een compleet beeld te komen.’
Wat ze ontdekten? Op de flaptekst van het boek schrijven de makers dit: ‘Z’ers leren, werken en denken anders dan voorgaande generaties. Maar kijk je beter, dan zie je dat er minstens zoveel overeenkomsten als verschillen zijn.’
Praktische handvatten
De onderzoekers willen de werelden van de generaties dichter bij elkaar brengen. Hun boek is een mooi vertrekpunt. ‘Wij bieden je een kompas voor de wereld van Generatie Z, compleet met praktische handvatten voor dagelijks gebruik in onderwijs- en werksituaties. Of je nu docent, collega of leidinggevende bent – dit boek verandert je blik op generatieverschillen voorgoed. En misschien nog belangrijker: het helpt je morgen al om de samenwerking tussen generaties te verbeteren.’
Met het boek, dat begin juli verscheen, hopen de schrijvers een breed publiek in beweging te krijgen. ‘Van oordeel naar verwondering. Het is makkelijk om te zeggen dat deze jongeren lui zijn en moeilijk communiceren. Vraag je eens af: waarom doen ze dingen anders? Ze worden vaak digital natives genoemd, dat is makkelijk gezegd. Maar wat betekent ‘always on’ voor hoe zij in het leven staan en uiteindelijk hun opleiding en eerste baan instappen? Bovendien groeien ze op in een vergrijzende samenleving en hebben ze niet altijd vooraan gestaan als het om belangen ging. Oudere generaties zijn het gewend om de dingen te blijven doen die ze deden. We hopen dat ze met een andere bril naar Generatie Z gaan kijken om juist de aansluiting te vinden en beter samen te werken. Je hoeft niet alles te veranderen, maar probeer elkaar te vinden en te versterken.’
Professionele faciliteiten
William en Ieteke schreven het boek grotendeels in hun kantoor in BusinessCenter Prins in Apeldoorn. Dat is alweer vier jaar hun zakelijke thuisbasis. William kan zich goed herinneren dat hij in één klap viel voor deze locatie. ‘Aan de rand van het centrum van Apeldoorn met ruime parkeergelegenheid, dat is precies wat we zochten. Toen we hier voor het eerst kwamen was het pand net helemaal up-to-date gemaakt. We vonden het meteen een fantastische plek voor ons kantoor.’
Dat is in de afgelopen jaren ook in de praktijk gebleken. William: ‘We zijn zelf een klein bureau, maar werken voor grote klanten. Voor presentaties en onderzoeken hebben we professionele faciliteiten nodig. Die zijn in BusinessCenter Prins fantastisch. Een grote zaal voor workshops, een kleine zaal voor interviews: het is er allemaal. Het is heel fijn dat we niet alles van tevoren hoeven in te richten, want alle nodige apparatuur is aanwezig. Binnen vijf minuten hebben we een onderzoeksomgeving staan. Ook de ligging is ideaal. Als je onderzoeken doet wil je dat mensen je makkelijk kunnen bereiken. Met het station op loopafstand zijn mensen hier zo.’
Leuke verrassing
Diversions zit helemaal op haar plek in BusinessCenter Prins. ‘Ook het contact met de verhuurder is heel goed’, zegt William. ‘Ze denken mee als dat nodig is en als er wat is lossen ze dat heel snel op. Maar het fijnste is: er is vrijwel nooit een probleem, het is gewoon top geregeld.’
Voor geïnteresseerde medehuurders van één van de locaties van BusinessCenter.nl hebben William en Ieteke een leuke verrassing in petto. Ze geven namelijk vijf exemplaren van hun boek Anders dan jij denkt over de Generatie Z weg. De eerste vijf huurders die zich melden via info@diversions.nl hebben beet. ‘We zijn hartstikke trots op het boek, dus we delen dit graag!’
Meer informatie over het boek lees je op andersdanjijdenkt.nl