Voor EHBI Group was het een opdracht uit duizenden. ‘Het neusje van de zalm, een absoluut record’, zei directeur Erwin Weima vooraf al. Nu de klus is geklaard, is zijn enthousiasme zo mogelijk nog groter. ‘Wij zijn supertrots dat we als relatief kleinschalige organisatie het vertrouwen gekregen hebben. Het is voor ons het meest omvangrijke project tot nu toe, dus we konden aan de bak. Ups en downs gehad, veel geleerd. Aan het einde van de rit kunnen we heel tevreden zijn met het resultaat. Dat we inmiddels mogen terugkomen om meer opdrachten voor Brivec te doen, is voor ons de kers op de taart.’
Even terug naar hoe het begon. Met het oog op de ontwikkeling dat steeds meer huurders elektrisch gaan rijden, kiest Brivec er in 2022 voor om flink op te schalen en voorbereid de toekomst tegemoet te gaan. Niet alleen neemt de vraag toe, ook de overheid zet steeds meer in op emissieloos rijden. Brivec sorteert daarop voor. Zoals projectmanager Arjen Westerbroek bij aanvang van het project zei: ‘Op het moment dat het straks moet sta je in de rij, nu zijn we op tijd.’
Versnellen van energietransitie
En zo kan het zijn dat Brivec aanklopt bij EHBI Group, een snelgroeiende organisatie die zich heeft ontwikkeld tot een totaalinstallatiebedrijf voor het MKB en vastgoedorganisaties. Met haar specialismen zoals elektrotechnische installaties, verduurzaming van panden (zonnepanelen, warmtepompen, batterij-opslagsystemen) en klimaatbeheersing draagt EHBI Group bij aan het versnellen van de energietransitie.
Weima: ‘We zien steeds vaker dat verhuurders van vastgoed voorbereidingen doen voor het aanbieden van laadfaciliteiten. Als er een huurder komt die wil laden, willen ze niet steeds weer de tuin openbreken en de meterkast aanpassen. Door de laadinfrastructuur alvast goed in te richten, scheelt dat veel kosten. Bovendien kun je snel acteren als een huurder erom vraagt. Brivec toont zich met dit project een heel flexibele verhuurder. Sterker nog: door deze XXL-uitrol is het één van de weinige verhuurders die letterlijk kan zeggen dat huurders op elke parkeerplek kunnen laden. Ik denk niet dat deze aantallen snel te evenaren zijn.’
Vooruitstrevende ideeën
Ook voor EHBI Group geldt: een goede voorbereiding is het halve werk. Zéker als het gaat om 1767 parkeerplaatsen op 20 BusinessCenter.nl-locaties door heel Nederland. Wat het team van EHBI helpt is dat het contact met de directie van Brivec van meet af aan voortvarend verloopt.
Weima: ‘De klik was er vanaf het eerste moment. Als techneut word ik heel blij van opdrachtgevers met vooruitstrevende ideeën. We hebben de koppen bij elkaar gestoken om het verder uit te denken. Ik heb veel tijd gestoken in het bezoeken van alle locaties, van Groningen tot Utrecht. Het gaat niet zomaar over een paar paaltjes in de grond scheppen, er was veel om rekening mee te houden. Na heel wat rekenen en engineeren is er uiteindelijk een offerte met een plan van aanpak uitgerold.’
Van het grondwerk en de bekabeling tot het bedenken van het systeem en de engineering: EHBI Group verzorgt het allemaal. De grootste uitdaging is de coördinatie van het samenspel tussen alle partijen die meewerken, met als doel dat alle systemen die aanwezig zijn optimaal met elkaar communiceren.
In goede banen leiden
In een tijdspanne van nog geen twee jaar trekt het team van EHBI Group langs alle locaties van BusinessCenter.nl. ‘Het was in het begin best even schakelen’, blikt Weima terug. ‘We zijn niet snel onder de indruk en durven uitdagingen aan te gaan. Maar ik moet zeggen dat er momenten zijn geweest die best pittig waren.’
Waar gewerkt wordt, vallen spaanders. ‘We zijn een keer door een leiding gegaan, er is een lekkage ontstaan door werkzaamheden en op een locatie waren alle kabels afgeknipt en gestolen. Maar als er wat aan de hand was, zijn we daar nooit voor weggelopen en hebben we het opgelost. Het is goed dat onze collega Kristov van Wingerden er na enkele maanden als vaste projectleider is bijgekomen. Hij heeft het project verder helemaal in goede banen geleid. Toen het eenmaal draaide, is het nagenoeg vlekkeloos verlopen.’
De ene locatie was de andere niet. Zo waren er overal wel andere uitdagingen te overwinnen. Met goed samenspel is dat gelukt. Wat het hoogtepunt was? ‘BusinessCenter De Ommelanden was het neusje van de zalm’, zegt Weima. ‘Dat is niet alleen een heel mooie historische locatie, het is ook de grootste locatie van allemaal met ruim 200 laadpuntvoorbereidingen en 103 actieve laders. Daarmee is het één van de grootste laadlocaties in Nederland.’
Duurzame ambities
In totaal zijn er nu ruim 700 van de 1767 parkeerplekken voorzien van een actief laadpunt. Bij de andere is de volledige laadinfrastructuur gerealiseerd, compleet met palen, montagevoorbereiding, bekabeling en aanpassing van de meterkast. Die zijn dusdanig voorbereid dat de lader er letterlijk op geklikt kan worden, en de huurder zijn auto vervolgens kan laden.
Met deze forse investering zet Brivec, dat 82.000 vierkante meter aan kantoorruimte in eigendom heeft, een nieuwe grote stap in het nastreven van haar duurzame ambities. Dankzij deze uitbreiding heeft elke huurder de optie om op elk gewenst moment zijn elektrische auto op de eigen parkeerplek op te laden. Voor een vast bedrag per maand kunnen ze daarvan gebruikmaken.
Veelbelovende toekomst
Voor Weima en zijn collega’s smaakt de omvangrijke klus naar meer. Ze hopen dan ook dat het laadpalenproject van Brivec navolging krijgt. ‘Goed voorbeeld doet volgen. Het vergt een flinke investering, maar daarmee bied je voor huurders aantrekkelijke voorwaarden. En linksom of rechtsom, uiteindelijk moeten we afscheid nemen van de brandstofauto. Zeker zakelijke rijders stappen steeds meer over naar een elektrisch voertuig. Dan moeten er wel voorzieningen zijn. Hoe fijn is het dat je op de zaak aankomt, de stekker inprikt en met een volle accu weer naar huis kunt?’
De samenwerking met Brivec heeft al een vervolg gekregen. Weima: ‘Er zijn twee nieuwe locaties bijgekomen, ook die hebben we van laadpalen voorzien. Het betekent dat we een goede indruk hebben achtergelaten. Dat belooft veel voor de toekomst. We blijven ons graag inzetten om bij te dragen aan de verdere duurzame ambities van Brivec en zijn heel zuinig op dergelijke langdurige klantrelaties!’