Hoe bevalt het om een kantoor te huren bij BusinessCenter?
“Uitstekend. Ik had vanaf het eerste moment toen ik zag dat er een ruimte beschikbaar was, een goed gevoel. En dat goede gevoel is alleen maar bevestigd sinds ik hier zit. Ze doen wat ze beloven. Het pand heeft een mooie locatie tegen een faire prijs. Ik moet toegeven dat ik niet uitgebreid gezocht heb naar een kantoor. Toen ik dit kantoor tegenkwam merkte ik direct dat het geen 13 in een dozijn kantoor is. Dat zie je terug in de locatie van het kantoor, de architectuur, maar ook de afwerking van het kantoorpand.”
Wat zijn voor jou de grootste voordelen van het huren van een all-in huurprijs?
“All-in scheelt een hoop gedoe. Ik zit er niet op te wachten of ik aan het eind van de maand meer of minder moet betalen voor gas of water. Daarnaast is het prettig dat je online eenvoudig een meetingroom kunt reserveren als dat nodig is.”
Hoe bevalt het om een kantoor te huren in een business community?
“Heel prettig. Ik zou er niet aan moeten denken om volledig vanuit huis te moeten werken. Het is fijn om zo nu en dan ‘koffieapparaat gesprekken’ te voeren en andere huurders een beetje te leren kennen. Wat ook prettig is, is dat er op de afdeling waar ik zit allerlei kleinere huurders zitten. Ik kijk uit naar het moment dat we straks een keer een gezamenlijke barbecue kunnen organiseren of een borrel.”
Kun je wat meer over jezelf vertellen?
“Mijn naam is Maarten Riepma en recent – in februari 2021 – ben ik een advocatenkantoor gestart dat zich richt op arbeidsrecht. Ik heb jarenlang in loondienst gewerkt in het bedrijfsleven. Uiteindelijk heb ik de switch gemaakt naar de advocatuur en toen toch weer terug naar het bedrijfsleven. Het avontuur lonkte, daarom ben ik recent voor mijzelf begonnen. Doordat ik gekozen heb voor een niche kantoor – arbeidsrecht – heb ik er alle vertrouwen in. Ik ben niet de enige advocaat arbeidsrecht in Deventer, maar de manier van werken maakt mij onderscheidend. Dat lees je ook terug in de Google Reviews. Door mijn achtergrond in het bedrijfsleven, kan ik mij beter verdiepen in bepaalde situaties. Het begint allemaal bij de klant. En de klant is altijd koning.
Een gemiddelde advocaat onderzoekt wat het juridisch probleem is en gaat vervolgens kijken hoe het opgelost kan worden. Dat er een klant achter zit, is in mindere mate van belang. Het gaat erom dat uiteindelijk de rekening betaald wordt. Alleen betaalt een juridisch conflict je boterham niet. Doordat ik jarenlang in het bedrijfsleven heb gewerkt, heb ik een andere houding gecreëerd en weet ik exact hoe belangrijk is dat je nooit vergeet dat de klant koning is.”
Je runt een advocatenkantoor gericht op arbeidsrecht. Wat houdt dat in?
“Een gemiddelde werknemer komt pas als het kalf verdronken is. Als voorbeeld: iemand is op staande voet ontslagen en realiseert zich dan dat hij of zij niet lid is van een vakbond en ook geen rechtsbijstandsverzekering heeft. Echter zijn het veel vaker de werkgevers die aan de bel trekken. Een werkgever heeft een advocaat arbeidsrecht nodig als hij het gevoel heeft dat het met werknemer X & Y niet goed zal aflopen omdat bepaalde bijvoorbeeld regels en afspraken niet nageleefd worden. Ik ga dan om tafel zitten met de werkgever om te kijken hoe we dit juridisch conflict op een zo goed mogelijke manier kunnen afsluiten.”
Van waar komt jouw interesse in arbeidsrecht?
“In de tijd dat ik nog werkzaam was in het bedrijfsleven werkte ik voor een familiebedrijf dichtbij de grens van België. Op een bepaald moment nam een werknemer ontslag om vervolgens in België te gaan werken in plaats van Nederland om zo onder zijn concurrentiebeding uit te komen. Dat was voor mij een moment dat ik dacht: hé dat is interessant. Het was een duidelijk voorbeeld van kennis is macht. En dat triggerde mij.
Daarnaast heeft ontslag een behoorlijke impact op iemands leven. Het staat zelfs hoog in het lijstje van stress factoren. Om het verschil voor iemand te kunnen maken en diegene aan het eind zegt: zonder jou had ik het niet voor elkaar gekregen, zijn de dingen waar je het voor doet.”
Wat maakt jou anders dan alle andere arbeidsrecht advocaten?
“Zoals ik aan het begin al even aangegeven heb, hanteer ik een andere werkwijze. Ik heb een achtergrond in de business waardoor ik voor een advocaat een a-typische achtergrond heb en daardoor veel kennis heb van andere zaken die van pas komen in mijn werk. Daarnaast is het een niche kantoor en werk ik ook internationaal. Mede door mijn internationale netwerk dat ik opgebouwd heb tijdens mijn tijd in loondienst.”
Wat wil je nog bereiken?
“Ik ben pas net gestart, maar ik wil graag een bloeiend advocatenkantoor met een internationaal tintje neerzetten.”
Wat zijn je grootste uitdagingen op dit moment?
“De grootste uitdaging op dit moment is een structureel gezond kantoor neerzetten. Ik ben vanaf ‘0’ begonnen, dus het zou mooi zijn als het gaat lopen, maar dat heeft tijd nodig. Binnen de advocatuur is mond-tot-mond reclame heel belangrijk!”