Researchable - Innovation through data!

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: hoe bevalt het om een kantoorpand te huren bij BusinessCenter? 

“Goed! Wat leuk om te weten is, is dat BusinessCenter nog niet zo lang geleden dit pand van de vorige eigenaar heeft gekocht. Sindsdien is er veel gebeurd. Zo is het pand opgeknapt en wordt er veel meer gedaan qua dienstverlening en gebruikersgemak voor de huurders. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om een meetingroom digitaal te reserveren.”

“We zijn sterk aan het groeien en zijn blij met de mogelijkheid dat we eventueel kunnen doorgroeien naar een grotere kantoorruimte als dat nodig is. Het is een fijn kantoor om klanten te ontvangen en de algemene ruimtes zijn heel representatief. Daarnaast zijn de lijntjes kort en kunnen we 24/7 naar binnen. Iets wat voor ons belangrijk is. Aangezien regelmatig mensen in de avond of in het weekend aan het werk zijn.” 

Het kantoor is een verzameling van allerlei bedrijven. Hoe ervaren jullie het om in een business community te huren?

“Ondanks dat het tijdens corona natuurlijk wat stiller was in het pand, is het erg leuk om ook met andere bedrijven en ondernemers te zitten. Voor de landelijke thuiswerk adviezen hadden we bij Researchable al de policy dat werknemers zelf mogen bepalen waar en wanneer ze werken. Hierdoor waren we ook voor corona niet altijd met z’n allen op kantoor aanwezig. Het BusinessCenter waar wij ons kantoor hebben, zit gelegen nabij de kennisinstituten Hanzehogeschool en de Rijksuniversiteit. Hierdoor bestaat de business community voornamelijk uit innovatieve ondernemers. Je kunt van elkaar leren en het zorgt voor levendigheid. Je bouwt relaties met elkaar op waardoor er kruisbestuivingen ontstaan. Het heeft ons zelfs al een nieuwe klant opgeleverd.”

We zijn wel benieuwd wat jullie bij Researchable doen. Kun je daar iets over zeggen?

“Natuurlijk. Researchable is opgericht door voormalig computerwetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen en daarom zitten we ook op de campus. We zijn een software- en datapartner voor ambitieuze organisaties die vastbesloten zijn om te innoveren met data en technologie. Praktisch gezien betekent dit dat we organisaties helpen met het ontwikkelen van software applicaties met analytische componenten zoals voorspellingen, machine learning, real-time intelligence en statistische analyses.”

Wat houdt dat precies in?

“We zien dat veel organisaties moeite hebben met het ontwikkelen van data-gedreven oplossingen en wij denken dat dit onnodig is. Onze aanpak is gebaseerd op diepgaande samenwerkingen én een mensgerichte benadering van technologie. Om een voorbeeld te geven: We zijn nu het grootste sport data platform van Nederland aan het ontwikkelen in samenwerking met o.a. Universiteit Leiden, TU Delft en de VU. Het idee achter dit platform is dat sporters, coaches, onderzoekers en bedrijven op een centrale infrastructuur veilig data kunnen beheren, analyseren en ontsluiten. Dit platform moet de basis bieden om meer te doen met datamining, kunstmatige intelligentie en machine learning. Wij zijn er trots op dat wij de ontwikkeling hiervoor mogen uitvoeren.”

Wat is de reden dat potentiële klanten bij jullie aankloppen? 

“Veel bedrijven hebben heel veel data, maar weten niet goed wat ze ermee moeten of kunnen. Wij hebben laten zien dat je met een goede data strategie hele mooie innovaties kunt waarmaken. Nieuwe klanten komen vaak bij ons omdat ze van Researchable gehoord hebben. Daarnaast is onze aanpak uniek en streven we altijd naar diepgaande lange termijn samenwerkingen. We hebben het technisch gezien goed voor elkaar omdat we dichtbij de universiteit zitten en zelf ook wetenschappelijk onderzoek verrichten. Wat dat betreft zitten we dicht bij het vuur als het gaat om de meest recente kennis rondom data science en software ontwikkeling.” 

Wat maakt jullie onderscheidend van andere partijen?

“In Nederland heb je veel softwarebedrijven die webapplicaties ontwikkelen om processen te optimaliseren. Wij focussen ons echt specifiek op het data vraagstuk en hebben daarom niet alleen software ontwikkelaars in onze gereedschapskist, maar ook veel ervaring en kennis van data science. Deze combinatie van software en data aangevuld met onze wetenschappelijke achtergrond zorgt ervoor dat we ons goed onderscheiden van andere partijen met onze kennis. Wat ook helpt is dat we inmiddels een mooi trackrecord hebben van software met analytische componenten die wij ontwikkeld hebben.”

Wat maakt data zo interessant?

“Data op zichzelf is niet zo interessant. Pas als je van data informatie gaat maken en er betekenis aan gaat geven, dan wordt het interessant. Een extreem voorbeeld hiervan zijn bedrijven zoals Instagram en Facebook. Deze bedrijven hebben zo enorm veel data van jou dat ze je elke dag steeds betere gepersonaliseerde content kunnen voorschotelen en zo zorgen ze ervoor dat je steeds langer op deze platformen bent. Je kunt je inmiddels afvragen of dat een goede ontwikkeling is. Wij willen juist aantonen dat je met deze technologie ook hele goede dingen kunt doen. Zo doen wij bijvoorbeeld projecten in de gezondheidszorg waarin we data inzetten om een gepersonaliseerd overzicht te geven van mogelijke behandelingen. De toekomst van de zorg is gepersonaliseerde zorg in plaats van het one-size-fits-all model. Data en technologie maken dit mogelijk en dat is echt heel mooi.”

“Data is enorm interessant voor elke industrie. We zijn ook bezig in de maakindustrie om onderhoud te voorspellen van machines. Slijtage van machines zorgt ervoor dat er soms productielijnen hele dagen stilliggen omdat er een onderdeel moet worden vervangen. Door meer te doen met data kun je bijvoorbeeld slijtage gaan voorspellen en er zo voor zorgen dat het onderdeel al vervangen kan worden voor deze kapot gaat. Data kan dus heel interessant zijn, maar je moet wel een duidelijke doelstelling hebben wat je wilt bereiken en welke data daarvoor nodig is.”   

Stories