RTRN, Creatief bureau Groningen

RTRN, Creatief bureau Groningen

Deze keer gingen we in gesprek met Bart Bleeker, eigenaar van het Creatief bureau RTRN in Groningen. Zij werken voor merken, die houden van mensen, die houden van merken. Zie ze als een groep vakidioten, met verhalenvertellers, uitvinders en makers.

Leuk om je te spreken, Bart. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: hoe bevalt het huren bij BusinessCenter.nl?

 “Het huren bevalt tot zover prima. We huren pas sinds 3/4 maanden een kantoorpand van ongeveer 100m2, maar BusinessCenter.nl is erg welwillend, denken heel erg mee vanuit de huurder en voeren werkzaamheden buiten werktijden uit. En dat is erg prettig!”

 

Dat klinkt goed. Wat voor een voordelen heeft het huren bij BusinessCenter.nl nog meer voor jullie?

 “Alles ziet er heel netjes uit. Het is een prima plek om klanten te ontvangen. Het is erg representatief. Daarnaast is alles goed geregeld en zijn ze service gedreven. Iets wat ook handig is, is dat je gebruik kunt maken van de meetingrooms van de andere locaties in Nederland. Daar hebben we nog geen gebruik van gemaakt, maar dat is absoluut een voordeel van het huren van een kantoorpand hier. Hiervoor zaten we gevestigd in een oude school met hoge plafonds en veel daglicht. Maar helaas moesten we hier weg. Toevallig kwamen we Ommenlanden tegen en na de bezichtiging waren we meteen verkocht.”

Fijn om te horen! We zijn ondertussen wel nieuwsgierig naar jou en het bedrijf RTRN. Kun je daar wat meer over vertellen?

 “Mijn naam is Bart Bleeker, mede-eigenaar van RTRN. Ik ben een designer in hart en nieren en zit al meer dan 15 jaar in het vak. Mijn plan was om architect te worden, maar na een stage kwam ik erachter dat dit toch niets voor mij was. Ik kon er niet al mijn creativiteit in kwijt. Ik wist niet wat ik moest doen, totdat ik een flyer van een open dag voorbij zag komen voor het Grafisch Lyceum. Ik was meteen om. Vervolgens ben ik gaan studeren aan Academie Minerva en ben ik begonnen met opdrachten uit te voeren naast mijn studie.”

 “Ik ben klein begonnen. Eerst voor vrienden en familie, maar naarmate de tijd vorderde ben ik voor grotere klanten gaan werken en is mijn portfolio steeds meer gegroeid. Uiteindelijk kwam ik op een punt dat ik op zoek moest naar mensen die konden helpen of naar een compagnon. Het werd dat laatste. Zeven jaar geleden zijn we gestart en nu zijn we met vijf man, maar we zoeken nog steeds mensen.”

Leuk om te horen hoe je uiteindelijk in deze sector terecht bent gekomen. Kun je wat meer vertellen over RTRN?

“RTRN is een creatief bureau met focus op branding. We helpen bedrijven met het designen van hun merk, product of dienst. Design is meer dan vormgeving. Het inspireert, interacteert, communiceert en converteert. We zeggen altijd: “good design, is good business.”

Dat klinkt goed! We zijn wel benieuwd hoe jullie te werk gaan?

“We werken niet met standaardpakketten, want elk design is uniek. De ene klant komt binnen en weet al het een en ander over branding, terwijl de andere klant er nog geen kaas van heeft gegeten. Branding is niet alleen visueel, maar het is veel meer dan dat. Branding is dat wat anderen over je merk zeggen.

Was je altijd al bezig met creativiteit?

“Ja! Van kinds af aan was ik al bezig met creativiteit. Ik was altijd aan het knutselen en aan het tekenen. Ik vind architectuur nog steeds erg interessant, maar ik miste de creativiteit in dit vakgebied, vandaar dat design veel beter bij mij past.”

Was het altijd al je droom om als ondernemer aan de slag te gaan?

“Omdat ik naast mijn studie begonnen was met het uitvoeren van opdrachten, ben ik er als het ware een beetje ingerold. Daarnaast was er na mijn studie weinig werk bij bureaus. In het begin heb ik het gecombineerd met een baan in de detailhandel. Ik werkte als storemanager en heb daar veel geleerd over het ondernemerschap. Ook merkte ik dat ik het niet leuk vond om te werken voor een baas. Uiteindelijk heb ik de sprong in het diepe gewaagd en ben ik als fulltime designer aan de slag gegaan.”

Leuk om te horen hoe je in het ondernemerschap bent gerold. Waar zie je je bedrijf over drie jaar?

“We hoeven niet per se te groeien in omvang, maar over drie jaar wil ik meer bekendheid hebben en meer landelijke klanten aantrekken. Net als meer opdrachten uitvoeren waarbij we zorgen voor impact. Uiteindelijk wil ik graag de KesselsKramer van het Noorden worden. Ze zijn net zoals wij heel kritisch, heel goed in wat ze doen en durven nee te zeggen tegen klanten.”

Wat een mooi doel om naar toe te werken. Er zijn vast ook dingen waar je trots op bent. Kun je daar iets over zeggen?

“Ik ben trots op wat we neergezet hebben. We hebben net een nieuw kantoor waar ik met veel plezier heen ga. We werken voor mooie opdrachtgevers en we hebben fijne collega’s. Ik ben trots op wat we bereikt en opgebouwd hebben.”

Afsluitend zijn we natuurlijk benieuwd of je ook te maken hebt met uitdagingen. Waar loop je tegenaan? 

"Mijn compagnon  en ik zijn twee creatievelingen en zijn daardoor niet de best in plannen en organiseren. Eigenlijk zijn we geen ondernemers pur sang. We vinden ons werk heel erg tof, maar alles op rolletjes te laten lopen is iets waar we minder goed in zijn. We hadden een projectmanager, maar zij is helaas weg. Nu we zelf deze taken weer moeten oppakken, merken we dat we niet zo goed zijn in alle ballen hooghouden..."

Link website RTRN