ToJoy lanceert nieuwe vorm van beloning: ‘Unieke ervaringen die leiden tot meer werkgeluk’

ToJoy lanceert nieuwe vorm van beloning: ‘Unieke ervaringen die leiden tot meer werkgeluk’

Traditionele werknemersbeloningen in de vorm van geld, cadeaubonnen of kerstpakketten zijn achterhaald, vinden Martijn Duker en Sidney van Riesen. Met unieke ervaringen creëer je als werkgever pas echt betekenis voor elke medewerker, mijlpaal en feestdag. Precies dat faciliteren de ondernemende vrienden, jaren succesvol geweest met VoetbalreizenXL, met hun nieuwe startup ToJoy. Alle reden voor een interview met deze ambitieuze huurders van BusinessCenter Oosterwolde.

Geld is vluchtig, ervaringen zijn er voor het leven. En dankzij die ervaringen voelen mensen zich gelukkiger. Daardoor gaan ze op de werkvloer blijer en productiever aan de slag, met minder verzuim en verloop van personeel tot gevolg. Win-winsituatie dus, want zowel de werknemer als de werkgever plukken er de vruchten van.

In de kern is dat de filosofie achter ToJoy. Martijn en Sidney geloven heilig in de nieuwe vorm van belonen. ‘Geld is allang niet altijd meer de trigger voor werknemers om harder te lopen voor het bedrijf waar ze werken’, zegt Martijn. ‘En ook is het meestal niet de goede manier om erkend te worden. Ervaringen gaan veel langer mee en zijn soms zelfs levensveranderend. Die hebben veel meer impact op mensen dan geld. Als ze dan ook nog worden aangeboden door de werkgever… Het mes snijdt aan twee kanten, want deze ervaringen zorgen voor meer werkgeluk. Als je daarin investeert, verdient het zich dubbel en dwars terug.’

Vergeet het standaard kerstpakket met bijeengeraapte voedselproducten. Het is tijd om uitjes te organiseren. Daar komt ToJoy om de hoek kijken. Want geen werkgever heeft er de tijd en ruimte voor om dat voor elke werknemer allemaal op poten te zetten. En los daarvan: hoe pak je dat eigenlijk aan? Waar gaan die uitjes dan naartoe? En wat is leuk voor wie?

 Zorgeloos genieten

Met het zelfontwikkelde platform voor ervaringsgerichte beloningen en erkenning verzorgt ToJoy dat hele proces voor werkgevers. Sterker nog: dat maakt het mogelijk om een medewerker in slechts een paar klikken op de muis een ervaringsgerichte beloning te sturen. Kun je als werkgever of leidinggevende ook nog zelf aangeven of die direct inzetbaar is of om op te sparen binnen het loyaliteitsprogramma.

Sidney: ‘Heeft iemand een sales-target gehaald, een nieuwe medewerker aangedragen of viert een medewerker een mijlpaal bij het bedrijf? Heeft iemand een bijzondere prestatie geleverd? Of wil je een medewerker juist motiveren als het om welzijn en gezondheid gaat? Er zijn veel momenten waarbij mensen credits verdienen voor een uitje. Wij zorgen ervoor dat de juiste medewerker de juiste credits krijgt, met een overzicht van alle beschikbare ervaringen binnen het beschikbare budget.’

Martijn: ‘We onderscheiden ons door werkgevers het hele beloningsproces uit handen te nemen. Zodat hun werknemers uiteindelijk zorgeloos kunnen genieten van hun welverdiende uitje en activiteit. We gaan er ook actief achteraan op het moment dat mensen hun beloning niet verzilveren. We vinden het belangrijk dat mensen er gebruik van maken, want dat heeft positieve effecten voor zowel de werknemer zelf als de organisatie waar ze werken.’

Voor elk wat wils

En de uitjes? Die kun je zo gek niet bedenken. Van een dagje naar een welnesscentrum, museum of dierentuin tot dineren bij een restaurant met drie Michelinsterren, pinguïns spotten in Antartica of duiken met haaien in een tropisch vakantieoord. Dankzij hun jarenlange ervaring in het organiseren van voetbalreizen - kaartje voor de wedstrijd, vliegticket, overnachting — kennen Martijn en Sidney de weg in de wereld van uitjes.

‘De laatste acht jaar hebben we duizenden mensen van sportevenementen in het buitenland laten genieten’, vertelt Sidney. ‘We breiden ons netwerk nu uit, want we beperken ons uiteraard niet tot sportieve activiteiten. Van een operaconcert tot een Formule 1-wedstrijd: er moet voor elk wat wils bij zitten.’

Begin december is het zover, dan is het platform van ToJoy live. December is bij uitstek de maand om werknemers te belonen, dus de ondernemers achter de startup hopen meteen veel mensen letterlijk op weg te helpen naar een leuk uitje. De eerste geluiden zijn veelbelovend. ‘We verwachten dan ook veel animo. Het mooie van ons platform is dat we continu nieuwe ervaringen aan het aanbod toevoegen, dus het is volop in beweging.’

Meters maken

De oprichters van ToJoy maken zich klaar voor groei. Een geluk: in hun huidige kantoor in BusinessCenter Oosterwolde kunnen ze meters maken. ‘We hebben hier de ruimte om te groeien’, vertelt Martijn. ‘Dat is fijn, want we verwachten snel toe te werken naar een volledige bezetting van ons kantoor.’

In 2018 waren Martijn en Sidney de allereerste ondernemers die BusinessCenter Oosterwolde betrokken. Als pioniers voelden de twee zich er meteen op hun plek. ‘We vonden dit kantorencomplex direct een heel mooie zichtlocatie met een professionele uitstraling. Een fijne werkplek ook, omdat het een open ruimte is met veel ramen. De voorzieningen waren toen al prima en zijn alleen maar verbeterd, van voldoende parkeergelegenheid tot een gezamenlijke plek waar je flexibel kunt gebruikmaken van vergaderruimte.’

Ook de communicatie met verhuurder Brivec verloopt naar wens. ‘Wij zijn geen veeleisende huurders, maar als we een vraag hebben kunnen we altijd snel bij Brivec terecht. Ook fijn dat Sjoerd, onze contactpersoon bij Brivec, hier regelmatig rondloopt. De lijntjes zijn kort en dat is prettig. Wat ons betreft gaan we hier op naar een mooie toekomst met ToJoy!’

Link website ToJoy

Meer stories